Vidareförsäljning av varumärkesskyddade varor

Hej. Jag har en hypotetisk fråga som jag önskar få hjälp med: Jag startar en fristående livsmedelsbutik, dvs jag äger själv butiken till 100% och har ingen som helst koppling till de stora matvarujättarna. Jag önskar däremot att sälja de stora matvarukedjornas egna varmärken, tex Coop x-tra, Änglamark, I love Eco, Eldorado mfl. Eftersom jag inte är lierad med de stora kedjorna så har jag heller ingen möjlighet att köpa in några av deras EGNA varumärken. Jag väljer därför istället att köpa in mina ICA och Coop varumärkta livsmedel i en vanlig ICA och Coop butik. Dessa säljer jag sedan vidare i min egen butik. Kan ICA och Coop stoppa min vidareförsäljning av deras egna varumärken och hävda att min butik måste vara ansluten medlem och ingå i butikskedjan för att vidareförsäljning till slutkund ska få ske?

Lawline svarar

Hej, Ensamrätten till att använda ett varumärke regleras i varumärkeslagen (varumärkeslagen hittar du här https://lagen.nu/1960:644 ). Där sägs bland annat att en näringsidkare inte får använda ett tidigare registrerat varumärke (Jag förutsätter att varumärket är registrerat) för sina egna varor (se 4 §). I varumärkeslagens 4 a § finns dock den så kallade konsumtionsprincipen. Denna stadgar att en vara med ett visst varumärke som har satts i omsättning inom europeiska unionen kan säljas vidare av en ny innehavare. Att köpa exempelvis ICA:s egna varor och sälja dem vidare i din butik är således tillåtet. Du får däremot inte framställa nya exemplar. En förutsättning för att du ska få sälja vidare dessa varor är att du inte har förändrat varornas skick, varken till det sämre eller till det bättre (se 4 a § andra st) Det finns även en begränsning i marknadsföringen av en sådan vara. Som ny innehavare får du bara använda varan i normal reklamframställning som inte kan förorsaka varumärket allvarlig skada. Med allvarlig skada avses en allvarlig skada i varumärkets anseende. (följer också av 4 a § andra st). Att avgöra vad för sorts marknadsföring som allvarligt skulle kunna skada anseendet hos exempelvis ICA:s egna varor är dock en allt för komplex fråga för att besvaras här. En bra utgångspunkt borde dock vara att jämföra med deras egna marknadsföring och hur varumärket framställs i dessa sammanhang. Förhoppningsvis svarade det på din fråga! Vänligen. Johan Levin
Lawline RådgivareRådgivare