Är användande av logotyper upphovsrättsligt intrång?

Hej. Min systerson fick för en tid sedan ideén att starta en hemsida (www.smålandsinfo.se) där han presenterar dagens lunch från olika restauranger i Tranås. Han tog kontakt med flertalet restauranger i området och fick efterhand en omfattande kundkrets. Sedermera visade det sig att det redan fanns en liknande hemsida (www.lunchmeny.nu)under samma koncept. Dess ägare tog - genom advokat - kontakt med min svärson och hävdade att han skapat - och därmed ägde upphovsrätt - till några av restaurangernas logotyper. Dessa logotyper använder sig även min svärson av på sin hemsida. Givetvis med restaurangernas medgivande. Målsägaren hävdar också att min svärson plagierat delar av texten från hans hemsida vilket jag har svårt att uttyda vid närmare granskning. Min svärson har absolut inte tagit något från målsägarens källkod. Mina frågor är: 1. Har målsägaren - som upphovsman till restaurangernas logotyper - även äganderätten och därmed betydande inflytande av var och hur dessa logotyper används? 2. Finns det laglig grund för rättslig prövning om det trots allt skulle visa sig att delar av text kan härledas från målsägarens hemsida. Tack på förhand för snabbt svar Med vänlig hälsning Kenneth Malm

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga! Det är Lagen om upphovsrätt https://lagen.nu/1960:729#K2a som reglerar den situation som uppstått mellan Din svärson och målsägaren. Huvudregeln enligt Lagen om upphovsrätt är enl. 2 § att den som skapat ett verk har den uteslutande rätten att på något vis förfoga över verket. Det innebär att upphovsmannen har ensamrätt att sprida verket, att visa verket, att sälja verket, osv. Regeln om ensamrätt att visa ett verk gäller även visning elektroniskt (via hemsida). Lagen om upphovsrätt skyddar både litterära verk (text) och konstnärliga (bilder), vilket innebär att både logotyperna och texten på hemsidan omfattas. Det finns möjlighet för upphovsmannen att överlåta rätten att visa eller sprida ett verk till en annan person, vilket man eventuellt kan hävda att målsäganden gjort med restaurangerna (som naturligtvis använder/visar sina logotyper). Det innebär dock inte att restaurangerna har rätt att överlåta rätten till en tredje part, enl. 28 §. En sådan överlåtelse innebär inte heller att upphovsmannen förlorar äganderätten till logotyperna, äganderätten består. Jag uppfattar inte att något av de uppräknade undantagen passar in på Din svärsons situation, men jag rekommenderar varmt att låta en jurist kontrollera om så kan vara fallet. 7 kapitlet i Lagen om upphovsrätt hanterar ansvar, och om en person döms för brott mot upphovsrätten så finns en risk att dömas till böter eller fängelse i högst 2 år enl. 53 §. Ett straff döms endast ut om personen gjort intrånget medvetet eller om domstolen anser att personen varit grovt oaktsam och borde ha kontrollerat saken. Svaret på Dina frågor är sammanfattningsvis: 1) Upphovsmannen har äganderätten och förfoganderätten att bestämma var logotyper visas eller hur de används om inget undantag är tillämpligt 2) Det finns grund för en rättslig prövning som kan resultera i straffansvar om bilder eller text är så lika att domstolen övertygas att ett intrång i upphovsrätten har gjorts. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare