Utmätning av fast egendom

Hej ! Jag har rätt stora skatteskulder ca 350.000 kr och är gift. Vi skrev över huset vi äger på min hustru 2003. Jag bor fortfarnde i huset med min hustru men hon äger det. Jag fick höra att det var fullt möjligt för kronofogden att mäta ut huset ändå fast jag inte äger det. Stämmer detta ?

Lawline svarar

Hej! Vid utmätning används reglerna i Utsökningsbalken (UB). Det stadgas i 4 kap 24 § att fast egendom får utmätas om det framgår att egendomen tillhör gäldenären. Det ska alltså framgå att det är ditt hus och det är kronofogdemyndigheten som ska bevisa detta. Då ni har skrivit över huset på din fru och så länge detta har skett enligt konstens alla regler så kan kronofogden inte utmäta huset för att få betalt för dina skulder eftersom du helt enkelt inte äger huset! Med vänlig hälsning, Emma Bengthsson
Lawline RådgivareRådgivare