FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/04/2010

Vilken egendom ska ingå i en bodelning?

Efter 3,5 års Äktenskap, blir det skillsmässa. Några år före äktenskapets ingående så köper jag en bil, kontant. Jag betalar försäkringen, p-plats, m.m. samt jag är brukare av den. Den skall inte ingå i bodelningen. Jag har en båt under precis samma premisser, och då antar jag att den heller inte skall ingå i bodelningen??

Lawline svarar

Hej, Liknande frågor reglerar i Äktenskapsbalken (ÄktB). Enligt 10:1 ÄktB ska makarnas giftorättsgods ingå i bodelningen. I 7:1 ÄktB stadgas att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte utgör enskild egendom. Enskild egendom definieras i 7:2 som egendom som exempelvis genom äkteskapsförord eller genom ett gåvoförbehåll har egenskap av enskild egendom. Att bilen eller båten är köpt före äktenskapets ingående har således ingenting med saken att göra. All egendom du äger som inte är din enskilda egendom skall ingå i bodelningen. Du och din fru kan förstås komma överens om att bilen eller båten inte skall ingå i bodelningen. _Vänligen,_
Josefina BlomRådgivare