Bodelning mellan sambor

Familjerätt/bodelning (sambo). Jag har varit sambo i drygt fem år och ska nu separera. Vår gemensamma bostad har varit en bostadsrätt som införskaffades av henne innan vi blev sambos. Jag har betalat 3.000 i månaden till henne och förstår det som att jag är att betrakta som inneboende och inte kan kräva del i bostadsrätten. Men vad gäller med övriga saker? Kan jag kräva del i saker som införskaffats av henne innan vi blev sambos? Exempelvis möbler, hushållsprylar, tavlor, maskiner osv? Jag har bidragit med saker som handlar om renovering och ombyggnad av bostadsrätten som idag har ökat värdet rejält. Vidare är jag den som i högre grad har stått för de löpande kostnaderna under samboskapet, liksom att jag i dagsläget behöver handla upp ett kompletrt nytt möblemang. mvh

Lawline svarar

Hej, Vid bodelningen mellan sambor ska sambornas gemensamma bostad och bohag ingå, om de förvärvats för gemensam användning, se 3 § Sambolagen https://lagen.nu/2003:376. Precis som du skriver så ingår inte bostadsrätten i bodelningen då den införskaffats innan ni blev sambos. Vad angår möbler och annat bohag gäller samma sak och ska således inte heller ingå i bodelningen om de har införskaffats innan ni flyttade ihop. Att du har bidragit med renoveringar eller andra investeringar förändrar inte läget. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare