Rätt att använda annans bild

Jag fick två bilder skickade till mig via MSN vid två upprepade tillfällen. Kan det sägas att jag har "fått" dessa bilder och således får rätt att använda dem som jag vill?

Lawline svarar

Hej En bild är _skyddad av upphovsrätten_, antingen som fotografiskt verk (1 § 1 st. 5 p. URL) eller som fotografisk bild (49 a § URL) beroende på originalitet och verkshöjd. Den som skapat den har _uteslutande rätt att förfoga över bilden_ (2 § URL). Rätten att förfoga över bilden innefattar bl.a. rätten att göra kopior av bilden - det är alltså _upphovsmannen som bestämmer_ om bilden får mångfaldigas (kopieras). När bilderna skickades till dig utnyttjade upphovsmannen sitt rätt att framställa kopior av verket. Du har fått ett exemplar av bilden/bilderna, inte upphovsrätten till dem. De kopior du fått får du _endast använda för privat bruk_, under förutsättning att det var den verklige upphovsmannen som skickade bilderna till dig (12 § URL). Det innebär att du får framställa några få kopior för egen användning och eventuellt även sprida inom din familj och närmaste vänkrets. Om du vill använda bilderna för annat än privat bruk så föreslår jag att du kontaktar upphovsmannen och frågar om lov. Upphovsrättslagen hittar du https://lagen.nu/1960:729 Med vänliga hälsningar
Linus JonsonRådgivare