samboförhållande - rätt till bostad

min flickväns väninna har precis fått ett brev hem där hennes sambo vill bryta deras samboförhållande och har påkallat bodelning. och hävdar att hon skall flytta från gemensamma bostaden omgående. annars kommer att begära kvarsittanderätt hos tingsrätten. han ägde bostadsrätten innan de träffades. men hon är skriven där. dock så är hon inte från sverige utan han tog med henne hit. hon har ingenstans att ta vägen nu. vad har hon för rätt i ett sånt här ärende? hur ser sambolagen ut i det här fallet? mvh

Lawline svarar

Hej, Som du själv anger så regleras sambors förhållanden i sambolagen (SamboL), den kan du hitta här https://lagen.nu/2003:376 . Det som kan komma att delas mellan sambor vid en eventuell bodelning när samboförhållandet upphör (av annan anledning än att samborna gifter sig) är den sk samboegendomen. Samboegendom är sambornas gemensamma bohag och deras gemensamma bostad om egendomen förvärvats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Med gemensam bostad avses bl a byggnad eller del av byggnad som någon av samborna innehar med bostadsrätt om denna är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål (5 § SamboL). Vad en sambo har förvärvat före samlevnaden kan normalt inte anses ha förvärvats för gemensam användning. Endast om förvärvet har skett i nära anslutning till att samlevnaden har inletts kan det ibland anses att det skett för att egendomen skulle användas gemensamt. Det avgörande är om avsikten med förvärvet var att egendomen skulle användas gemensamt. I och med att den sambo som äger bostadsrätten ägde den redan innan samboförhållandet inleddes, och redan innan de ens träffats, utgör den inte samboegendom och skall således inte delas mellan samborna vid upphörande av samboförhållandet. Att den sambo som inte äger bostadsrätten är skriven där har ingen betydelse. Inte heller att man betalat hyra är en omständighet som gör bostaden gemensam i sambolagens mening. Kvarsittningsrätt aktualiseras bara då bostaden utgör samboegendom (28 § SamboL). Eventuellt kan förhållandet mellan samborna också ses som ett hyresförhållande därför att någon form av ersättning utgår till ”hyresvärden”, dvs den som äger bostaden. Ersättningen eller hyran utgår i regel i pengar men kan utgå även i nyttigheter, exempelvis arbetsprestation, varor eller liknande. Om förhållandet mellan samborna avseende boendet är att se som att hyresförhållande, är hyreslagen, 12 kap jordabalken (HL) är tillämplig. Den kan du hitta här https://lagen.nu/1970:994 Huvudregeln är i sådant fall att hyresavtal gäller på obestämd tid och att sådana avtal måste sägas upp för att upphöra att gälla, se 3 § HL. För hyresvärden, dvs ägandesambon, gäller då enligt 4 § ,1 punkten HL en uppsägningstid på tre månader. Den sambo som inte äger har då rätt att bo kvar under uppsägningstiden om tre månader. Med vänlig hälsning,
Hanna RehnRådgivare