FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/04/2010

Rätt till bil och båt?

Ska nu skiljas från min sambo, och vi har gemensamt lån på hus. Han står dock som ägare på bil och båt, trots att det är köpt av gemensamma pengar. Har jag inte rätt även till dessa? Jag har ju hela tiden varit med å betalat av på lånet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Under förutsättning att ni stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande med gemensamt hushåll är sambolagen (SamboL) tillämplig, se https://lagen.nu/2003:376. Notera att lagen inte är tillämplig om ni är gifta med varandra. Jag har i mitt svar utgått från att ni inte är gifta varför svaret således är direkt felaktigt om ni skulle vara gifta då äktenskapsbalken istället är tillämplig. Enligt 3 § SamboL är samboegendom bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning. I 6 § anges att bohag är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som avsett för det gemensamma hemmet. Bohag som uteslutande används för ena sambons bruk är inte gemensam. I 7§ stadgas att egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål inte räknas som gemensam bostad eller bohag. När ett samboförhållande upphör kan en bodelning göras på begäran av någon av samborna (8§). Det innebär att bostad och bohag som är införskaffat för det gemensamma hemmet enligt ovan ska fördelas mellan parterna. Det innebär att finns det egendom som endast tillhör ena sambon eller om egendomen inte är införskaffat för gemensamt bruk är detta något som kommer undantas från bodelningen och den sambon som äger egendomen får sin egendom. Vad gäller bilen och båten är det någon som inte omfattas av bestämmelsen om gemensamt bohag eller bostad enligt ovan varför du inte har rätt till dem genom sambolagens reglering. Däremot kan du ha rätt till egendomen på allmänna förmögenhetsrättsliga principer om äganderätt. Enligt 1 § samäganderättslagen (samägL), se https://lagen.nu/1904:48_s.1 stadgas att om flera personer är ägare till en lös sak (läs bil och båt) har de lika lott om inget annat förhållande kan visas. Vidare framgår det av 2 § att förfogande med den samfällda egendomen ska ske med samtliga delägares samtycke. För att fastställa om samäganderätt föreligger har Högsta Domstolen gjort vissa uttalanden som har betydelse för att avgöra huruvida egendomen är samägd eller inte. Har båda parterna tillskjutit medel för anskaffandes av egendomen får egendomen anses innehas med samäganderätt. I den mån förvärv av egendom varit beroende av ena sambons arbetsinsats talar det däremot för att egendomen inte är samägd. Om egendom har anskaffats för att tillgodose båda sambornas intresse är det något som talar för samäganderätt. Kan du och din sambo inte enas om vad som ska göras med egendomen ska egendomen säljas och varje ägare få ut sin andel i form av pengar (6 och 8§§ samägL). Om du och din sambo inte kan komma överens rekommenderar jag dig att vända dig till en advokatbyrå inriktad på familjerätt. På http://www.advokatsamfundet.se/ kan du få hjälp att hitta en passande byrå. Tänk på att en rättsprocess kostar pengar, möjlighet finns att ansöka om rättshjälp hos staten, se www.domstol.se. Det finns även en möjlighet att göra en rättsskyddsansökan på din hemförsäkring. Dock brukar tvister rörande äganderätt vara undantaget ur villkoret, men hör efter med ditt försäkringsbolag. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare