Folkbokföring. Tidigare samägare till fastighet vägrar göra flyttanmälan

Vi har varit 4 ägare på en fastighet men nu löst ut en person. Denna person står ännu kvar skriven på fastigheten och vägrar att flytta sin adress. Har vi rättighet att flytta den åt honom?

Lawline svarar

Hej! En person ska vara folkbokförd där han regelmässigt tillbringar sin dygnsvila. När man precis har flyttat räcker det med att det kan antas att man komma att regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet för att man ska folkbokföras där. Den som har flyttat ska göra en anmälan om det. Anmälan kan göras till bl a Skatteverket och Försäkringskassan. Det är Skatteverket som fattar beslut om folkbokföring, antingen efter anmälan har gjorts eller annars när det finns skäl till det. Det verkar på din fråga som att den tidigare ägaren inte vill göra en flyttanmälan. Frågan är då hur det annars kan finnas skäl för Skatteverket att ändra hans folkbokföringsadess. *Det enklaste är att ni helt enkelt skriver till Skatteverket och förklarar att den tidigare ägaren inte längre bor på adressen i fråga.* Skatteverket kan då besluta att förelägga den tidigare personen att antingen göra en flyttanmälan, eller lämna vissa uppgifter för att kunna bedöma var han ska folkbokföras. Föreläggandet kan förenas med vite. Visar det sig att den tidigare ägaren bor någon annanstans kommer han att folkbokföras på den fastigheten, och inte längre stå skriven på er fastighet. Skyldigheten att göra flyttanmälan är straffsanktionerad. Om det kommer fram att den tidigare ägaren inte gjort en flyttanmälan kan han komma att dömas till penningböter. I ringa fall ska inte dömas till ansvar. Vad som påverkar om det är ett ringa fall borde vara dröjsmålets längd, anledningen till förseningen och anledningen till att beslut fattades (anmälan eller av annat skäl). Av andra skäl än juridiska kan det vara att föredra att försöka prata med den tidigare ägaren och förklara att du har för avsikt att informera Skatteverket om att han inte längre bor på fastigheten men att du vill låta honom få en chans att först göra en flyttanmälan. Gör honom samtidigt medveten om att han kan komma att undgå straff om det är han själv som informerar om flytten. Folkbokföringslagen kan du läsa här: https://lagen.nu/1991:481 Hoppas det löser sig Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare