FrågaSKATTERÄTTÖvrigt12/08/2006

Uthyrning till närstående

Vi ska köpa min mors hus. Mor ska bo i en lägenhet i villan och vi i den andra. Nu har vi tänkt att vi ska dela på alla fasta utgifter. Måste vi ta upp intäkterna som hyra och skatta för vinsten om vi ska vara laglydiga? Det är ju ingen som vet vad mor betalar. Vi tänker inte skriva något hyresavtal utan det hela är en helt privat affär.

Lawline svarar

Hej! Vad gäller skatteskyldigheten så är Er mor närstående i den mening som avses i IL 2:8§, detta innebär att er villa fortfarande ses som privatbostad. Uthyrningen kommer därmed inte att ses som någon form av näringsverksamhet. Dock ses hyresinkomsten traditionellt sett som kapitalinkomst enligt 42 kap 30-31§§ IL. I lagförarbetena till denna paragraf nämns dock att en annan bedömning görs om "hyran" egentligen är en sorts ersättning för t.ex. el, vatten och andra vanliga fasta avgifter för boendet. Detta verkar stämma bra in på Er situation. Jag tror därför att Ni med ordentlig dokumentering av vad ersättningen för Er mors boende används till kan undvika kapitalbeskattning för summorna. Märk väl att jag inte med största säkerhet kan garantera riktigheten i uppgifterna, och jag råder Er därför att ringa till skattemyndigheten, de har informationsplikt, och stor kompetens i den här sortens frågor. Lycka till!
Rådgivare