FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag02/04/2010

Val av bolagsform

Hej, Jag och 2 kompisar har tänkt starta eget. Vi kommer att göra spel och applikationer för mobiltelefoner. Vi undrar vilken form som är bäst för oss? Vi kommer att driva det på hobbynivå, men vill att alla (ev.) intäkter ska vara "vita". Jag blev tipsad om att man kan göra ett "enkelt bolag", vad innebär det? Jag blev även tipsad om Kommanditbolag, för att begränsa vårt personliga ansvar (eller vad fördelen mot handelsbolag nu var). / Tomas

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Valet av bolagsform beror bl.a. på verksamhetens huvudsakliga syfte (hobby- eller vinst?), på hur ni ser på ansvarsfrågan (är ni beredda att vara personligt ansvariga?)och på hur långsiktigt och omfattande samarbetet är. Fördelen med ett enkelt bolag är att det är enkelt att starta eftersom allt som krävs är att ni är överens om att samarbeta. Dessutom kostar det i princip ingenting att bilda bolaget, eftersom lagen inte ställer några krav på registrering eller på att visst kapital ska finnas i bolaget vid starten. Nackdelen med det enkla bolaget är att det inte är någon egen juridisk person, vilket innebär att bolaget som sådant inte kan äga tillgångar eller svara för skulder. Istället är det ni som bolagsmän som är personligt ansvariga för bolagets skulder och förpliktelser. Samtidigt är det bara den av er som deltagit i ett avtal, t.ex. med en kund, som blir ansvarig - ni behöver alltså inte oroa er för att ett fel som en av er har begått kommer att göra er andra ekonomiskt ansvariga. Det man också måste tänka på när man startat ett enkelt bolag är att vissa regler som gäller för handelsbolag blir tillämpliga om ni inte avtalar om annat, t.ex. att ev. vinst ska delas lika, om ni inte avtalar om hur länge bolaget ska existera så kan var och en av er säga säga upp avtalet när som helst (vilket kan skapa problem t.ex. i förhållande till kunder). För att bilda ett handelsbolag krävs lite mer, bl.a. måste bolaget registreras. Dessutom är samarbetet mer styrt i än i det enkla bolaget. Ett handelbolag är till skillnad från det enkla bolaget en juridisk person. Vad gäller ansvaret i ett handelsbolag så svarar bolagsmännen solidariskt för bolagets förpliktelser. Det innebär att den som har ett krav mot bolaget kan välja om han ska kräva bolaget eller ngn av bolagsmännen. Den bolagsman som ev. tvingats fullgöra en bolagets förpliktelse har sedan ett krav mot bolaget. Kommanditbolag är en form av handelsbolag. En fördel är att vissa av bolagsmännen kan förbehålla sig att inte ekonomiskt svara för bolagets förbindelser med mer än vad han har satsat eller åtagit sig att satsa. Men fortfarande måste ngn av bolagsmännen vara ansvariga på samma sätt som i ett handelsbolag. Sammanfattningsvis: det enkla bolaget är en bra utgångspunkt när man som ni ska driva något på hobbynivå och vill komma igång snabbt och billigt. Skulle er verksamhet utvecklas och bli större kan ni då börja fundera på att byta bolagsform. Vänligen, Sanna Söder
Lawline RådgivareRådgivare