Muntligt avtal avseende äganderätt till bil

Jag och min sambo ska gå ifrån varandra, vi har ett hus tillsammns som ska säljas. Vi köpte en bil för några månader sen, skrev den på honom för att det skulle bli billigare. Vi kom överrens muntligt att bilen är min om det skulle hända något. Nu tänker han ta den av mig, och jag tycker det är väldigt fel, ensom vi kommit överrens om att det är min bil. Vad/vem ska jag göra/ringa? Tacksam för lite hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Till att börja med kan man konstatera att Sambolagen inte är tillämplig i detta fall, då denna omfattar samboegendom bestående av bostad och bohag och bilar inte faller in under detta begrepp (jfr Sambolagen 3§, se https://lagen.nu/2003:376#R3). I detta fall blir det alltså en ren avtalsrättslig bedömning med anledning av det muntliga avtal som ni ingått avseende äganderätten till bilen. Avtalsrättsligt gäller att även muntliga avtal är giltiga, men nackdelen med dessa är att det kan vara svårt att bevisa vad som avtalats. Finns det ex. några vittnen som hört er avtala om bilen, kan detta underlätta bevisningen, men annars kan det tyvärr bli svårt, om ord står mot ord. Det du skulle kunna hävda är att det föreligger samäganderätt till bilen, d.v.s. att ni äger den tillsammans, trots att den är registrerad på din f.d. sambo. Detta kan man styrka genom att visa att du har ex. kvitto eller bankkontoutdrag som visar att du betalat en del av priset för bilen. I så fall är du ägare till en del av bilen och din f.d. sambo måste lösa ut dig om han önskar behålla bilen. Om samäganderätt föreligger, är Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt tillämplig, se https://lagen.nu/1904:48_s.1. Det bästa i detta fall är förmodligen att i första hand försöka ingå en förlikning, ex. att en av er löser ut den andra. Beroende på bilens värde, är det värt att hålla i minnet att kostnader för att anlita ombud etc. vid ett tvistemålsförfarande i tingsrätten snabbt kan överstiga vad bilen är värd. Det kan vara en bra idé att först kontakta en advokat för en utförligare bedömning av ev. framgång med dina anspråk. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare