Gåva till barnbarn

1993 gav min far en jordbruksfastighet i gåva till min brorsdotter. Min bror har bott och drivit viss verksamhet på gården. Min far dog 2004 och 2005 skedde ett ägarbyte på fastigheten i form av gåva från brorsdottern till min brors nuvarande sambo. Brodern och sambon bor där. Nu har min mor avlidit och jag undrar om gåvan till min brorsdotter 1993 är att räkna som ett förskott på arv, då min bror gynnats och kunnat bo och verka på gården.

Lawline svarar

Hej, Det är gåvogivarens avsikt som ligger till grund för bedömningen om en gåva ska räknas som förskott på arv eller ej. Ges gåvan till gåvogivarens barn presumeras gåvan vara avsedd att räknas av på arvet, om inte annat framkommit. Ges däremot gåvan till någon annan är presumtionen den motsatta, dvs. att det förelegat en verklig gåvoavsikt. Då en person ger sitt barnbarn en gåva, som i ditt fall, kommer gåvan ej ses som förskott på arv, vare sig till barnbarnet eller dess förälder. Din brorsdotters gåva kommer således ej ses som förskott på arv för din bror. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare