Upphovsrätt för hemsida

Hej, Jag har hittat en mycket intressant och innovativ hemsida på internet vars grundidé jag inte har sett någonstans tidigare. Då jag själv ägnar mig åt att skapa hemsidor vill jag göra en liknande, men något utvecklad, hemsida. Dock vill jag ha med alla de funktioner och den uppbyggnad som denna ursprungliga sida har. Designen kommer jag emellertid att själv skapa. Ett delsyfte kommer vara att tjäna pengar och detta var också ett syfte på den ursprungliga hemsidan. Så till min fråga. Är det lagligt att kopiera en hel hemsida, från alla funktioner till upplägget och strukturen?

Lawline svarar

Hej, En hemsidas design kan vara skyddad enligt upphovsrättslagen (Se 1 kap 1 § i upphovsrättslagen som du hittar här: https://lagen.nu/1960:729 ), så är fallet om designen skall betraktas som ett verk. Kravet på vad som är ett verk i upphovsrättslig mening ställes dock inte särskilt högt och grundförutsättningarna är att verket skall vara originellt och ett resultat av ett självständigt skapande, vilket kan antas vara fallet eftersom att du inte stött på något liknande tidigare. Trots att själva designen i sin helhet är skyddad som ett verk har upphovsmannen ingen ensamrätt till själva idén bakom verket. Det är istället utförandet som skyddas. Att enbart kopiera hemsidans upplägg och funktioner är alltså inget intrång i någons upphovsrätt. Om du däremot kopierar designen och använder den i din hemsida till den graden att det estetiska helhetsintrycket av hemsidorna blir detsamma, betraktas det som ett intrång i upphovsrättsmannens ensamrätt (se 1 kap 2 § i upphovsrättslagen) . Med andra ord riskerar du bara ett intrång i upphovsrätten om den hemsida du skapat ser ut att vara samma hemsida som den vilken du kopierat. Då du avser skapa en eget utseende för din hemsida borde risken att detta sker inte vara särskilt stor. Det kan även tilläggas att en oavsiktlig kopiering av designen inte kan vara ett intrång i någons upphovsrätt . Det är bara efterbildningar som kan innebära ett intrång. I en eventuell tvist är det dock du som har att bevisa att du inte kopierat designen. Jag hoppas att det svarade på din fråga. Vänligen. Johan Levin
Lawline RådgivareRådgivare