FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2010

Tidsbegränsningar för bodelning

Hej.

Jag undrar hur länge en bodelning vid skilsmässa får lov att ta? Min är inne på mitt 5:e året. Jag har juridisk hjälp av min moster, men hon jobbar vanligen med grova brott, inte familjerätt. Sedan snart 2 år är en bodelare inkopplad utsedda av tingsrätten. Har hon någon tidsram hon måste eller bör följa? Om hon dömer och min ex överklagar så går det till tingsrätten, vem betalar detta?

Ingen tvist råder om att boet ska delas lika på båda parterna. Men eftersom allt var skrivet endast i hans namn har han fri förfoganderätt fram till bodelningsdagen och den gör han allt för att den ska dröja.

Tacksamt för svar via telefon eller mail.

Lawline svarar

Hej!

En bodelningsförrättare ska se till att en bodelning förrättas mellan makarna och har möjlighet att, genom ansökan hos domstol, förelägga vite vid risk att någon make inte är medgörlig till upprättandet av denna. Bodelningsförrättaren ska även bestämma tid och plats för bodelningen. Om ena maken uteblir från det avtalade mötet har bodelningsförrättaren möjlighet att själv besluta i frågan. Eftersom du och din före detta make är överens om att boet ska delas lika synes det märkligt att bodelningsförrättaren inte meddelat något sådant beslut ännu eller ens kallat till bodelning. Om det föreligger komplikationer som inte framgår av din frågeställning är det dock inte ovanligt att det tar väldigt lång tid att genomföra bodelningar. Om din före detta make överklagar beslutet är utgångspunkten att ni står för era egna kostnader i tingsrätten. Undantag från detta görs endast om det anses oskäligt att ni ska dela på det och är en bedömning som tingsrätten får göra om saken kommer upp till prövning.

Om du känner att det finns en risk att din före detta make minskar värdet av din del eller liknande finns det möjligheter att förordna om att han inte ska ha rätt att bruka egendomen. Vidare gäller den bouppteckning som förrättades när ni ansökte om skilsmässa från första början som ett skydd mot att din lott minskar i värde. Utgångspunkten är att i de fall makarna är överens så som du påstår att ni är ska bodelningen genomföras snarast möjligt. Jag anser således att du bör kontakta er bodelningsförrättare och undersöka vad det är som tar tid och varför. Du kan läsa mer https://lagen.nu/1987:230.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sandra Helgadottir IngolfssonRådgivare