FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/03/2010

Bodelning mellan sambo

Min far gick bort för några månader sedan,. Jag är enda barnet. Hans sambo gick bort 1982. Enligt bodelningen som gjordes då ägde min far lägenhete, bilen , husvagnen, resterande var deras gemensamma egendom. Hon hade 6 barn sedan tidigare förhållande. Min far är inte far till dessa. Arvskifte gjordes inte då utan min far satt i orört bo. Totalsumman på bouppteckningen (inkluderat lägehet, bil, husvagn mm) visade att hon hade 20% och min far 80% Sedan hennes bortgång har han sparat 500kr per månad och lägenheten har stigit i värde. Hur fördelas arvet nu efter min far. Ska de ärva 20% av allt, inklusive pengarna som han sparat och lägenheten, eller har de bara rätt till 20% av pengarna , med avdrag för de 500kr / månad som han sparat och lägenheten inte räknas med i vad de ska ärva? Lägenheten köpte han för många år sedan i sitt namn, och de var aldrig gifta och inga andra papper finns på detta. Ärver jag lägenhet och 80 % av hans pengar? Hjälp mig, för bodelningsmannen kan inte förklara detta för mig Tack Pelle

Lawline svarar

Tack för din fråga! Utgångspunkten är att sambos inte ärver varandra. Din fars samboförhållande upphörde enligt 2 § SamboL i samband med hans sambos bortgång 1982. Bodelningen efter ett samboförhållandes upphörande skall ske med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då förhållandet upphörde, dvs. bodelningen skall omfatta all den samboegendom som fanns 1982. I 3 § SamboL definieras vad som är att anse som samboegendom. Det är dels den gemensamma bostaden, dels det gemensamma bohaget. Utöver det äger var och en sitt. Med sambos gemensamma bostad avses bostad som anskaffats för gemensam användning och som används som sambornas gemensamma hem. Det framgår inte huruvida din far köpte lägenheten innan eller under samboförhållandet. Förutsatt att köpet skedde i nära anslutning till eller under förhållandet klassificeras den således såsom samboegendom, och hans sambos arvingar är berättigande till en del av värdeökningen. Det har i praxis fastslagits att värdet på bostadsrättslägenhet skall bestämmas på grundval av prisförhållandena vid bodelningsförrättningen. Din fars enskilda besparingar skall dock klassificeras såsom enskild egendom och därmed inte räknas in i bodelningen. Lycka till!
Louise Albertson - WittingRådgivare