Försäljningsvinst samboegendom

Om jag och min partner skaffade en lägenhet ihop men inte skrev något avtal så har hon rätt till 50% av lägenhetens värde vid försäljning (med stöd av sambolagen eftersom vi skaffade den tillsammans för att bo i). Detta oavsett det faktum att jag själv står på lånet. Detta vet jag. Om det däremot är så att jag OCH min far (som aldrig bott i lägenheten) står på lånet och som lägenhetsinnehavet tillsammans, hur ser uppdelningen ut då? 1. Att min fars namn på banklån och lägenhetsinnehav inte spelar nån som helst roll (då han aldrig varit samboende i lägenheten) utan att jag och min tjej delar på hela vinsten/förlusten vid en försäljning. ELLER 2. Att min far, i egenskap av lägenhetsinnehavare, får 50% av vinst/förlust och att jag och min tjej får ta 25% var av vinst/förlust (dvs delar lika, enligt sambolagen, på min halva andel i lägenheten)

Lawline svarar

Tack för din fråga! I det fall att både du och din pappa står som ägare till lägenheten, är det endast den del som ägs av dig som är samboegendom och som din partner har rätt till hälften utav vid en försäljning. Från vinsten skall skulder och lån avräknas och det som återstår efter det skall delas lika mellan dig och din partner. Detta stadgas i SamboL 3§,5§ , 8§ samt 13§, se här https://lagen.nu/2003:376#R3.
Louise Albertson - WittingRådgivare