Utgör räntekostnad och handpenning förskott på arv?

Hej! Min bror har köpt en bostadsrätt där vår mor har gått in som borgenär samt betalat handpenningen. Min bror har nu ägt den i sex år och i dagarna fick jag reda på att vår mor dessutom betalat samtliga räntor på lånet. Det enda min bror har betalat under tiden han har bott i lägenheten är månadsavgiften samt rörliga kostnader (el, telefon etc). Detta kom som en chock för mig eftersom jag själv avstod att köpa en lägenhet av den anledningen att jag ansåg mig inte ha råd att betala räntorna på ett sådant lån, något som jag egentligen inte hade behövt oroa mig för. Istället har jag bott i en hyresrätt som kostat cirka 2000.- mer per månad än vad min bror betalar i avgift. Nu ska min bror sälja lägenheten och räknar med en vinst på cirka 1 miljon kronor. Det jag undrar över är vilket eller vilka av följande punkter kan räknas som ett förskott på arv: - Handpenningen - Räntekostnader - Värdeökningen - Extra boendekostnad En följdfråga är vad som händer om min bror betalar använder delar av vinsten till att betala tillbaka den handpenning och räntekostnader som min mor stått för. Räknas då detta som ett lån till min bror och därefter är resten av vinsten hans? Enligt mig så anser jag att min bror endast har hyrt lägenheten av vår mor och således ska vinsten stanna kvar i arvslotten istället för att komma honom fullständigt till godo. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, När det gäller gåva till bröstarvinge från arvlåtare så presumerar man att den utgör förskott på arv. Detta gäller inte bara det som formellt utgör gåva utan även andra dispostioner med övervägande benefik karaktär, t ex. försäljning till underpris och eftergivning av fordran. Arvlåtaren kan bryta presumtionen genom att uttryckligen säga att gåvan inte utgör ett förskott eller genom att ge det som ett lån. Det ska gälla större ekonomiska dispositioner vilket gör att både handpenningen och räntekostnaderna måste anses falla in i den kategorin. Eftersom din bror inte verka ge din mor någon motprestation får de anses ha en övervägande benefik karaktär. Förskottet på arv ska avräknas enligt Ärvdabalken 6 kap 1§, https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1. I svensk rätt tillämpar man s.k. idealkollation, vilket innebär att förskottets värde avräknas från arvingens arvslott. Inte ens om förskottet överstiger arvslotten kan arvingen tvingas att återföra värde till dödsboet. Däremot anses inte värdeökningen utgöra förskott på arv då det inte är pengar som din mor utgett som en gåva, även om hennes gåva indirekt möjliggjort för din bror att erhålla värdeökningen. Bostadsrätter är lös egendom men formkraven vid överlåtelse återfinns i Bostadsrättslagen 6 kap, https://lagen.nu/1991:614#K6. Det framgår där att avtalet ska vara skriftligt mellan säljaren och köparen. Din bror äger således bostadsrätten, oavsett vad din mor gjort för finansiella bidrag till din bror. Vinstökningen är ju inte en direkt gåva från arvlåtare till arvinge och omfattas inte av förskottsreglerna. När det gäller den ökade boendekostnaden är jag osäker på vad du menar, menar du din ökade boendekostnad? Eller en hypotetisk högre boendekostnad för din bror om han inte köpt lägenheten? Vad gäller din följdfråga om vad som händer om din bror betalar tillbaka handpenningen och räntekostnaderna, så blir det ju då inget arvsrättsligt problem, eftersom räntekostnaden och handpenningen då de facto utgjort ett lån och de övriga arvingarna inte sätts i en sämre ekonomisk situation än innan utlåningen av pengarna. Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare