Upphovsrätt - Ersättning

Hej! Jag sitter med i styrelsen för en studentradioförening och vi har nu fått ett brev från organisationen IFPI. De kräver att vi skall betala pengar till dem för den musik vi spelar i webbradion. Dock betalar vi redan pengar till STIM. Måste vi betala till IFPI också?

Lawline svarar

Hej! STIM är den organisation som hjälper upphovsmännen (dvs. de som skriver musik, text etc.) att få ersättning för sina verk. IFPI företräder istället skivbolagen som har till upphovsrätten närstående rättigheter som ger dem rätt till ersättning, 5 kap 46 § Upphovsrättslagen. Det finns alltså två olika typer av rättigheter som skyddas i upphovsrättslagen. Därför måste den som spelar musik genom t.ex. webbradio betala ersättning både till STIM och IFPI. Upphovsrättslagen hittar du här: https://lagen.nu/1960:729 Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare