Utländsk fackförenings rätt till förhandling enligt MBL

Ang MBL 10§ Den allmänna förhandlingsrätten ger varje arbetstagarorganisation (som defineras i MBL 6§) rätt att förhandla med arbetsgivaren (under förutsättning att det finns, eller har funnits medlemmar anställda hos denne arbetsgivare). Arbetsgivaren har därmed skyldighet att förhandla. Vad gäller om en exempelvis en dansk facklig organisation har en medlem som är anställd på ett svenskt företag i Sverige. Har det danska facket rätt att förhandla enligt MBL 10§ eller gäller MBL 10§ endast svenska fack?

Lawline svarar

Hej! Din fråga är väldigt mycket mer komplex än vad man kan tycka när man först tittar på den. Utländska arbetstagares ställning på den svenska arbetsmarknaden är som du säkert vet en väldigt omtvistad och politiskt högaktuell fråga. Den allmänna förhandlingsrätten lägger precis som du säger en skyldighet på arbetsgivaren att förhandla (men inte mer än så) med fackförening. Inte någonstans i praxis eller i den proposition som förklarar hur lagen är tänkt att tillämpas hittar jag någonting som skulle visa att bestämmelsen siktar på något annat än svenska fackföreningar. Det talas uteslutande om "svenska arbetsmarknadsparter", "svenska arbetstagarorganisationer" och så vidare. Jag skulle därför, visserligen med en ganska liten utredning i ryggen, våga påstå att en enkel läsning av 10§ inte ger det danska facket rätt till förhandling. Men det är intressantare än så! Eftersom vi, precis som Danmark, är medlemmar i EU kompliceras allt. Om detta skulle jag kunna skriva tiotals sidor men jag skall försöka ta en genväg och ge en så enkel förklaring som möjligt. Som du säkert vet är den fria rörligheten av arbetskraft och tjänster väldigt viktiga principer för EU. Jag har svårt att se att den rättighet som genom 10§ tillskrivs svenska arbetstagarorganisationer kan vägras en dansk motsvarighet utan att strida mot EU-rättens grunder. Den allmänna förhandlingsrätten är, till skillnad från exempelvis möjligheten att kunna tränga undan arbetsgivare med "sämre" arbetsvillkor, inte en särskilt viktig princip i svensk rätt. Jag tror därför att man bör utgå från att en sådan enkel och inte särskilt inskränkande bestämmelse bör gälla även utländska arbetstagarorganisationer, så länge de kommer från ett EU-land. Däremot finns det en hel uppsjö av problem om det svenska facket som annars har kollektivavtal med företaget vill att den danske arbetstagaren tecknar ett svenskt kollektivavtal. Då är vi plötsligt inne i problemet från det berömda Vaxholmsfallet men det är kanske en annan fråga... Jag hoppas att mitt svar hjälpt dig på vägen, annars får du gärna skicka följdfrågor! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare