Fel i bostadsrätt

Har köpt en lägenhet som var totalrenoverad och enligt produktbeskrivning i toppskick, enligt produktbeskrivning ingick två stycken TV. Vid tillträdet visade det sig dock att ena tvn enbart var en skärm, vi löste detta genom att säljaren fick ersätta för en mottagare så att den fungerade som tv, den andra tvn fungerade inte, detta fick säljaren ersätta, nu har även den andra tvn gått sönder, vi har nu bott här i två månader, har säljaren något ansvar för att ersätta en tv som går sönder efter tillträdet? Mvh Emma

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Köp av bostadsrätter och därtill knutet felansvar regleras av köplagen i den mån avtalet inte reglerar dessa förhållanden. Säljaren kan hållas ansvarig för fel i bostadsrätten om: 1)Bostadsrättens skick inte stämmer överens med avtalet skick. 2) Bostadsrättens skick inte överrens med de uppgifter som säljaren annars har lämnat vid köpet, 17 § köplagen. 3) Om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande bostadsrätten som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, 18 § köplagen. 4) Om varan är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat räkna med i förhållande till varans pris och övriga omständigheter, 19 § KöpL. Det ska också tilläggas att i risken för bostadsrätten och dess skick övergår på köparen vid tillträdesdagen, 13 § köplagen. Vad jag förstår hade ni kontrolleratt att båda tv apparaterna fungerade vid tiden för köpet och att den som inte gjorde det ersattes av säljaren. Eftersom den tv:n ni vill ha ersättning för nu fungerade vid köpet kan säljaren inte hållas ansvarig för det felet då risken för varan hade hunnit gå över på er när felet uppstod. Med vänlig hälsning
Natalie LindgrenRådgivare