Barnets boende vid gemensam vårdnad

Min föredetta sambo och jag har gemensam vårdnad om vår 9åriga son. Pojken står skriven hos mig och har under flera år bara sovit över hos sin pappa en kväll i veckan. För 2 år sedan krävde jag att sonen skulle vara hos honom varannan vecka då jag fick ett jobb som innefattade kvällsarb varannan vecka och för att pojken själv väldigt gärna ville detta. Nu funderar pappan på att flytta 60 mil och vill att vi ska diskutera hur vi ska göra med pojken. Min arbetssituation är löst då jag är sambo nu. Vad är det som gäller? Många säger att jag måste skriva på ett papper i sånna fall om pojken ska flytta med, stämmer det? Kan han flytta med pojken utan mitt godtycke? Jag är livrädd för att förlora min son. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Enligt 6 kap. 14a§ föräldrabalken, får föräldrar när de har gemensam vårdnad, avtala om vart barnet skall bo. Avtalet gäller om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Se https://lagen.nu/1949:381#K6P14aS1 Om ni inte kan komma överens vart pojken skall bo får rätten besluta vem av er pojken skall bo hos. Detta sker genom att någon av er, eller båda väcker talan angående barnets boende i tingsrätten. Din före detta sambo kan alltså inte flytta iväg med er son utan ditt samtycke. Skulle detta ändå inträffa kan du väcka talan i tingsrätten och det blir upp till rätten att fatta beslut i boendefrågan. Boendefrågan skall lösas med utgångspunkt i vad som är barnets bästa och barnets egen vilja är också av betydelse, även om pojken rent juridiskt är för ung för att själv besluta vart han skall bo. Lycka till!
Lina RadovicRådgivare