FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/03/2010

Muntlig bodelning och kritisk tidpunkt för bodelning

Vi separerade och gjorde en muntlig bodelning och beslöt att var och en efter det att vi flyttade isär skulle vara enskilda ekonomiska individer utan krav på den andre. Den formella skilsmässan dröjde över ett år. Under tiden fram till dom ang äktenskapsskillnad köpte ena parten tillsammans med ny partner en fastighet. Handpennings betalades dagarna innan domen om äktenskapsskillnaden. I köpehandlingarna står klart att äganderätten till fastigheten övergår till köparna först sedan hela köpeskillingen betalats, vilket skedde efter skilsmässan. Nu har andra parten begärt en bodelningsförrättare och hävdar att bodelning aldrig skett och kräver dessutom att min del i nämnda fastighet ska ingå i bodelningen. Vad gäller? Ska ev handpenningen ingå? När afären slutfördes (efter äktenskapsskillnaden) upptogs också lån med fastigheten som säkerhet. Då kan väl knappast motparten hävda att enbart värdet av totala fastigheten ska ingå?

Lawline svarar

Hej! Enligt 9 kap 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB) skall makarnas egendom fördelas genom bodelning. Enda fallet då bodelning inte behöver ske är då makarna enbart har enskild egendom och ingen av dem begär att få överta bostad eller bohag. En handling över bodelning skall upprättas och skrivas under av båda, 9 kap 5 § ÄktB. En muntlig överenskommelse räcker alltså inte om ni har gemensam egendom. Enligt 9 kap 2 § ÄktB skall bodelningen göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (den s.k. kritiska tidpunkten). Den egendom du hade vid denna tidpunkt skall ingå i bodelningen. Fastigheten som köptes efter den kritiska tidpunkten skall däremot inte ingå i bodelningen. Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare