Förskott på arv

Hej Min syster har köpt våra föräldrars radhus(de är fortfarande i livet o bor kvar). Hur räknas det i ett senare arv, köpesumman 600 000, marknadsvärde 800 000.

Lawline svarar

Hej, Vad bröstarvinge, alltså barn, erhåller i gåva under arvlåtaren livstid presumeras utgöra förskott på arv enligt 6 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB) se https://lagen.nu/1958:637. Detsamma gäller vid en underprisöverlåtelse, som det är fråga om i detta fall. Innebörden av detta är att när arvet fördelas kommer det från din systers arvslott avräknas 200 000 kr. Avräkningen ska alltså ske efter egendomens värde vid mottagandet enligt 6 kap. 3 § ÄB se https://lagen.nu/1958:637. Att gåvan eller underprisöverlåtelsen ska utgöra förskott på arv och sedan avräknas utgör som sagt en presumtion. Om dina föräldrar inte hade denna avsikt är de fria att i exempelvis testamente föreskriva att gåvan inte skall utgöra förskott på arv. I så fall blir resultatet att arvet kommer fördelas utan att hänsyn tas till underprisöverlåtelsen. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare