FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/03/2010

Underskrift vid bodelning

Jag och min fd man separerade 07. Ett bodelningsunderlag upprättades och jag skrev under, denna bodelning gick ej igenom. Min man skrev då om den, till sin fördel och förfalskade min namnunderskrift och skrev under. Jag var i mycket psykiskt dåligt skick då och uppmärksammade inte detta, finns det något jag kan göra nu för att få upprättelse?

Lawline svarar

En bodelning ska, enligt 9:5 Äktenskapsbalken, för att vara giltig uppfylla två kriterier; den ska vara skriftlig och underskriven av båda parterna. Underskrifterna behöver inte tillkomma samtidigt och inte heller personligen. En make kan representeras av ett ombud eller en ställföreträdare vid undertecknanden. I ditt fall har du inte, varken personligen eller genom ombud, skrivit under bodelningen. Ni har således inte någon giltig bodelning. Din f.d. make har dessutom genom att skriva ditt namn gjort sig skyldig till urkundsförfalskning enligt 14:1 Brottsbalken. Genom att skriva din underskrift bildar texten med dess underskrift vad som i lagen kallas urkund och kan vara ett förfalskningsobjekt. För att det ska föreligga ett brott ska det förfalskade ha en sådan grad av likhet med en äkta underskrift att det är något så när sannolikt att en förväxling kan ske eller det förfalskade på annat sätt tas för äkta.
Frida LarssonRådgivare