Störningar i boende

Vi flyttade till vår hyresrätt i oktober förra året. Antalet sovmornar vi fått på helgerna sedan dess kan vi räkna på en hand eftersom grannbarnet för ett himla liv. Oftast börjar barnet runt 8-tiden och håller på fram till 10 för att sedan bli tyst igen. Imorse (lördag) fick vi inte sova längre än till kl 07.04. Jag undrar därför vad vi kan göra åt detta. Vi tycker självklart att barnet ska få leka, men vi undrar samtidigt om mamman inte kan be barnet att leka lite mer tystlåtet fram till tex 9-10 på helger. Barnet hoppar, skriker och sjunger högljutt till musik och musiken är så hög att vi kan höra vartenda ord i låtarna. Dagtid för de även liv i form av att de bråkar nåt extremt. Detta sa även de tidigare hyresgästerna åt oss innan vi flyttade in så det är inte bara vi som stört oss på det. Vi har undvikit att gå själva till grannen och be dem sänka ljudnivån för att vi inte vill skapa osämja. Risken är att det bara blir värre om vi går dit. Vad har vi egentligen för rätt i detta ärende? Kan vi be hyresvärden kontakta grannarna och be dem vara tystare på morgonen? Att de väsnas dagtid är inget vi stör oss på (förutom att vi tycker synd om barnet som blir utskälld konstant), men på helgmornar vill vi gärna sova längre än till kl 7.

Lawline svarar

Hej, Eftersom ni bor i en hyresrätt är hyreslagen tillämplig. Detta framgår av 1 § Hyreslagen (HL), se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. Enligt 25 § HL har alla hyresgäster en skyldighet att uppträda på ett sådant sätt att personer som bor i omgivningen inte störs. Vidare anges i denna paragraf att i det fall störningar i boendet förekommer skall hyresvärden ge den störande hyresgästen tillsägelse om att omedelbart upphöra med detta beteende. Ni ska därför vända er till er hyresvärd varefter värden tar kontakt med de störande grannarna samt med socialnämnden. Upphör inte störningarna efter en tillsägelse från hyresvärden finns faktiskt en risk för att hyresrätten förverkas. Detta framgår av 42 § 6p. HL. För att detta ska ske krävs dock att störningarna anses vara sådana att de skäligen inte bör tålas samt att hyresvärden dessutom kan bevisa att så är fallet. Hoppas detta hjälper er! Med vänliga hälsningar,
Ulrika LundgrenRådgivare