FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/03/2010

Värdering av egendom vid bodelning

Hur ska man räkna värde på saker vid en skilsmässa? Är det anskaffningsvärde eller marknadsvärde? Och räknar man större saker som bilar likadant? Dessutom undrar jag hur man ska räkna värdet på nåt som är trasigt, men som är värt mycket om det lagas?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns ingen lag som reglerar värdering av egendom vid bodelning. Det har emellertid utvecklats principer i praxis. Det finns vidare sedvana att hämta från bodelningsförrättares bodelningar. Den gängse uppfattningen är att egendom värderas efter marknadsvärdet, dvs saluvärdet vid en hypotetisk försäljning. Huvudregeln för värdering av bohag är således marknadsvärdet i begagnat skick. När det kommer till bohag som båda makarna behöver kan det emellertid anses mer rättvist att utgå från uppskattat bruksvärde. Värdering av bil sker efter marknadsvärdet, dvs det värde bilen får vid försäljning (inte det värde som den köptes för). Ett råd är att låta en sakkunnig besikta och värdera bilen. Vad gäller den trasiga egendomen gäller alltså marknadsvärdet. Om det högre värdet ska gälla bör föremålet renoveras innan värdering. Regler om bodelningsvärdering är dispositiva vilket betyder att ni kan komma överens om att värderingen ska ske på annat sätt. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare