10 personer i fjällstuga - tillåtet enligt nya pandemilagen?

Kan vi vara 10 personer i en fjällstuga under sportlovet med tanke på den nya pandemilagen och att det finns vissa begränsningar på antal?

Det skulle ju bli böter för vissa överträdelser?

Vi vill följa lagen och alla restriktioner så klart.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den nya pandemilagen (Lag om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19), begränsar i viss mån antalet personer som får vistas på en och samma plats. Lagen omfattar dock verksamheter som exempelvis biografer, fotbollsmatcher, gym, museer, butiker, köpcentrum, kollektivtrafik, lokaler och platser för privata sammankomster i exempelvis festvåningar, allmänna platser som exempelvis badplatser, och inte den "privata sfären". Lagen reglerar inte vad vi gör på privata platser som i hemmet.

Lagen skulle möjligen kunna innebära att folksamlingar på skidtorg m.m. begränsas, men inte hur många ni är i en privat stuga. Om det meddelas föreskrift (12-13 §) om förbud mot att samlas på viss allmän plats, kan ni få böter (24 §) om ni ändå är på den platsen och alltså bryter mot föreskriften. Men det förutsätter alltså att det meddelas ett specifikt förbud först, gällande en allmän plats.

För att svara på din fråga så kan ni alltså, utan att bryta mot den nya lagen, vistas 10 personer i er fjällstuga.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare