Hur ändrar jag ägarförhållandet på en bostadsrätt?

Min son och jag har köpt en bostadsrätt där jag står på 10 procent. Nu vill jag lämna över detta till honom, hur göra? Gåva? Skriva till styrelsen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om hur man på bästa sätt ändrar ägarförhållandet på en bostadsrätt. Om jag misstolkat dig får du gärna återkomma med en ny fråga och förtydliga omständigheterna något.

Gåvobrev

När man vill ändra ägarförhållandet för en bostadsrätt måste det ske en överlåtelse av andelarna. Detta kan, som du skriver, göras som en gåva. Om andelarna ska överlåtas som gåva upprättar du ett gåvobrev. Gåvobrevet bör innehålla gåvogivarens namn, personnummer, adress, postnummer och ort samt gåvotagarens namn, personnummer, adress, postnummer och ort. Utöver detta ska det framgå vad gåvan avser (i detta fall 10% av andelarna i bostadsrätten) och att det handlar om en gåva (det vill säga att det inte krävs någon motprestation). Både gåvogivaren och gåvotagaren bör dessutom signera gåvobrevet och förtydliga signaturen med namnförtydligande och slutligen ange ort och datum för undertecknandet.

Bostadsrättsföreningens godkännande

När det handlar om andelsöverlåtelser i en bostadsrätt måste bostadsrättsföreningen underrättas och godkänna överlåtelsen. Det beror på att bostadsrättsföreningen måste godkänna den nya delägaren. Av den anledningen bör ni ta kontakt med bostadsrättsföreningen och förklara situationen. Av din fråga framgår inte om det är din son som äger resterande 90% av bostadsrätten. Om så är fallet måste bostadsrättsföreningen inte godkänna din son som ny delägare (eftersom han då uppenbarligen redan är delägare), men föreningen måste fortsatt ändra ägarförhållandet i sina dokument. Därav bör ni ändå kontakta bostadsrättsföreningen när du vill ge över dina andelar till din son.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare