Yttrandefrihetens gränser

Hej!

Jag undrar vilka regler gäller i Sverige för politisk propaganda på allmän plats EFTER kommunal-och riksdagsvalet?

Tack på förhand!

Ha en bra dag

Lawline svarar

Hej!

Det finns ingen reglering som gör skillnad på yttrandefriheten under valtider respektive yttrandefriheten under icke-valtider. Vad som reglerar vad som får propageras för på allmän plats är, förutom eventuella kommunala ordningsföreskrifter och dylikt, yttrandefriheten. Man får därefter göra själva gränsdragningen mot yttrandefriheten "negativt" dvs. exempelvis pröva om den aktuella propagandan vara hets mot folkgrupp eller förtal.

Hoppas du är nöjd med mitt svar!

Mattias VilhelmssonRådgivare