FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/02/2019

Yttrande om återkallelse av körkort

Hej

Körde in i bilen framför i kö trafik i ca 25 kmh i september 2018. Fick 2000 i böter. Igår kom ett brev från transportstyrelsen att jag ska yttra mig ang mitt körkort. De yrkar på indragning. Är detta rätt?

Lawline svarar

Hej,

Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Det finns en rad olika anledningar till att få sitt körkort återkallat. Det kan vara allt ifrån rattfylleri, fortkörning och att köra mot rött ljus till att surfa på mobilen medan man kör, se Körkortslagen 5 kap 3 §. Med bakgrund av detta så är det inte otänkbart att din krock leder till ett återkallande. Det borde framgå av underrättelsen som du fått av Transportstyrelsen varför de har valt att återkalla ditt körkort.

Det är viktigt att poängtera att ett beslut om återkallande ännu inte har fattats. Anledningen till att du ska yttra dig är för att Transportstyrelsen ska få din bild av händelsen innan de fattar beslut.

I ditt yttrande ska du beskriva hur du har upplevt situationen. Har du inte brutit mot någon trafikregel så ska du framhäva detta i ditt yttrande. Andra faktorer som kommer att väga in i bedömningen är om du har brutit mot trafikregler innan och hur allvarlig denna händelse kan anses vara.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare