Yttrande inför beslut om körkortsåterkallelse

Jag har en kompis vars son blivit av med sitt körkort. Sonen blev stoppad av polis och misstänkt för drogpåverkan. Blodprov visar på spår av THC och polisen har under denna tiden (3veckor) haft körkortet indraget. Sonen fick därefter brev från Transportstyrelsen där det står "omprövning av körkort". Det står också " du ges möjlighet att yttra dig".

Vad betyder detta? Kan man lämna in något för att bestrida detta eller hur fungerar det? Hur ska man isåfall skriva?

Sonen har redan innan polisagerandet ändrat sitt liv och tagit tag i sina problem.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Återkallelse av körkort regleras i Körkortslagen. Möjligheten till omhändertagande av körkort finns i 5 kapitlet. Om din väns sons körkort skulle återkallas så kan återkallelsen gälla en eller flera behörigheter (5 kap. 4 §), och det ska fastställas en s.k. spärrtid (5 kap. 6 §). Spärrtiden är den tid som nytt körkort inte kan utfärdas, inom spärrtiden kan din väns son alltså inte få nytt körkort (5 kap. 13 §). Spärrtiden kan vara upp till tre år. Efter spärrtiden kan endera körkort utfärdas efter ansökan eller så får personen ansöka om körkortstillstånd och ta om körkortet på nytt. Vilket som gäller beror på anledningen till återkallelsen, hur lång spärrtiden varit etc. (5 kap. 14 §). Var det prövotid på körkortet när det återkallades måste det alltid tas om.

När ett körkort har omhändertagits och Transportstyrelsen ska bestämma om en ev. återkallelse och tillhörande spärrtid så skickar de alltid ut en "yttrandeblankett" där körkortsinnehavaren får yttra sig innan beslut fattas. Där har man möjlighet att sakligt förklara för Transportstyrelsen varför man har särskilda skäl till att inte få körkortet återkallat eller, vilket är vanligare, vilka skäl man har för att få spärrtiden nedsatt. Det är få skäl som påverkar bedömningen, men om man till exempel riskerar att bli av med sitt arbete om man får sitt körkort indraget kan det göra att spärrtiden sätts ned. Det görs en helhetsbedömning inför beslutet, och rent känslomässiga aspekter saknar betydelse.

Det är alltså via denna yttrandeblankett som din väns son ges möjlighet att yttra sig, och han får helt enkelt där ange de sakliga skäl som kan finnas för Transportstyrelsen att ta hänsyn till.

Hoppas detta var svar på dina frågor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare