FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/12/2016

Yttrande efter omhändertaget körkort

Hej, blev av med mitt kökort den 14de för en misstänkt drograttfylla. Dom hittade lite cannabis på mig och tog in mig för blodprov. Jag nekade till att ha kört drogpåverkad, och nu har jag fått hem ett brev där det står såhär " Tillfälle att yttra dig inför beslut i körkortsärende, Polisen beslutade att omhänderta ditt körkort den 14de december 2016 på grund av misstanke om rattfylleri med narkotika i blodet samma dag."

Och det som jag behöver lite råd med är hur jag ska gå vidare, och är det någon idé att strida detta?

Mvh Daniel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Till att börja med kan det som utgångspunkt nämnas att Transportstyrelsen kan återkalla ett körkort av dessa anledningar:

1. ”Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.

2. Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.

3. Du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser, till exempel mindre fortkörningar.

4. Du har gjort dig skyldig till exempelvis fortkörning, kört mot rött, vårdslöshet i trafik eller annan viktig trafikregel.

5. Du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.

6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

7. Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.

8. Transportstyrelsen kräver att du ska lämna ett läkarintyg eller ett bevis om godkänt och du inte kommer in med det.

9. Körkortet är utfärdat på felaktiga grunder.

Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar Transportstyrelsen om en spärrtid, alltså så lång tid körkortet ska vara återkallat. Spärrtiden för punkt 2-6 är lägst en månad och högst tre år.”

( http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/ )

Det är min uppfattning att det är mycket viktigt att du yttrar dig inför det beslut Transportstyrelsen kommer fatta. Yttrandet är en chans för dig att förklara saken/händelseförloppet samt vad Transportstyrelsen bör ha i åtanke vid sin bedömning. Du kan till exempel lyfta fram argument som förklarar varför det inte borde bli så lång återkallelse (om du t.ex är tidigare ostraffad, liten mängd narkotika osv).

Mitt råd i nuläget är således att yttra dig, och där lyfta fram faktorer som Transportstyrelsen bör känna till och som kan ge kortare spärrtid.

Jag hoppas detta varit till hjälp!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare