FrågaPROCESSRÄTTVittna31/03/2014

Vittnesplikt gentemot syskon och andra

Hej,

Jag har blivit kallad som vittne till en rättegång ang misshandel. Det är två personer som är målsägare och en person är tilltalad.

Den ena målsägaren har jag blodsband till(syskon) och den andra målsägaren är en ytligt bekant.

Jag skulle gärna ha velat vittna men det är av olika skäl omöjligt för mig att genomföra.

Vet att man slipper vittnesplikt om man är närstående till någon av parterna.

Min fråga är gäller det även mig då mälsägarparten består av två personer och jag bara är närstående till den ena personen?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att den som kallas som vittne är skyldig att inställa sig och skyldig att vittna. Som du tar upp i din fråga finns det i rättegångsbalken 36 kap. 3§. ett undantag från vittnesplikten så att syskon inte behöver vittna i rättegång där deras syskon är part. Fråga är till att börja med om ditt syskon är part i målet. Målsägande är part i målet om de för talan om skadestånd eller om det rör sig om ett enskilt åtal (det vill säga att ditt syskon själv driver processen). Frågan är då om du fortfarande är skyldig att vittna trots att du bara är syskon till den ena målsäganden. En direkt tydning av lagtexten verkar ge vid handen att du inte ska vara skyldig att vittna så länge ditt syskon är part i målet.

En likartad fråga har dessutom berörts i RH 2009:15 (finns att läsa https://lagen.nu/dom/rh/2009:15). Där var en kvinna inte skyldig att vittna i ett mål där hennes sambo och en annan man stod åtalade. Det hon skulle vittna om var av omedelbar betydelse för hennes sambos ansvar, trots att det i första hand rörde den andra åtalade mannen. Med en tillämpning av samma resonemang verkar det sannolikt att du inte behöver vittna i målet om det skulle vara av omedelbar betydelse för ditt syskons talan.

Syftet bakom paragrafen är att det är för mycket att begära att ställa plikten att vittna sant mot den allmänna omsorgen mot nära anhöriga. Detta talar för att du inte är skyldig att vittna.

Om du kallas som vittne är du däremot skyldig att inställa dig, oavsett om du är skyldig att vittna eller ej. Domstolen får sedan ta ställning till din vittnesplikt efter att du inställt dig. Rättegångsbalken 36 kap. 6§ ger vissa möjligheter för ett vittne att vägra lämna vissa uppgifter.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare