FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/06/2014

Vittnen vid rattfylla

Hej, jag fick höra av flera personer att jag kört rattfull, har själv varit så påverkad så jag minns det inte överhuvudtaget. Jag blev inte tagen av polis men jag undrar om jag kan bli straffad för det då det enbart finns vittnen och inga tester har tagits. Har ännu inte blivit intagen på förhör och det var fyra dagar sedan det hände men är orolig att det kommer kunna hända något om någon anmäler mig. Kan jag bli av med både bilkörkort och mitt lastbilskörkort?

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Åklagaren har bevisbördan för att du har fört bilen efter det att du har intagit alkohol och måste således lägga fram tillräckligt med bevisning för att du skall kunna bli dömd för brottet. Man brukar säga att det skall vara “ställt utom rimligt tvivel” för att straffansvar skall inträda. Att det skall vara "ställt utom rimligt tvivel" är ett högt krav som skall uppnås och om åklagaren inte lyckas komma med tillfredsställande och starka bevis på att du faktiskt har fört fordonet under alkoholpåverkan så kan du inte bli straffad.

För att man skall bli dömd för rattfylleri krävs att man uppsåtligen har fört ett fordon under alkoholpåverkan enligt 4 § Trafikbrottslagen. Grovt rattfylleri finns reglerat i 4 a § i samma lag.

Självklart är det lättare för åklagaren att bevisa att du har fört fordonet om han/hon har vittnen som kan bekräfta att de har sett dig köra bilen men det finns inget krav på att det måste finnas vittnen för att straffansvar skall aktualiseras. Åklagaren kan till exempel genom andra bevis styrka att du har kört bilen efter det att du har förtärt alkohol. Om tillräcklig bevisning finns att fälla dig för rattfylla, kommer förmodligen ditt körkort återkallas. Detta då det verkar som att du har nått upp till en högre promillehalt ( du minns ej händelsen över huvud taget ). Rattfylleri leder så gott som alltid till att körkortet återkallas. Bara vid halter på 0,2–0,3 promille (0,10-0,15 mg/l luft) finns möjlighet till varning istället för återkallelse.

Spärrtiden för rattfylleri är normalt 12 månader och för grovt rattfylleri är spärrtiden normalt 24 månader.

Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader behöver den dömde inte göra ett nytt förarprov, utan endast lämna in ansökan om att få ett nytt körkort utfärdat. Om spärrtiden är längre än 12 månader måste den dömde avlägga nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov.

Då ingen upptäckte dig när du utförde brottet så är sannolikheten liten att du kommer åka fast. Detta då polisen bl.a. ej har testat din utandningsluft. Om vittnena kontaktar polisen angående ärendet så måste bevisningen sammantaget innebär att det är ställt utom rimlig tvivel att du har kört rattfull. Om sådan bevisning går att finna ser det ej bättre ut än att du får ditt körkort återkallat och måste utföra nytt förarprov senare för att återfå det.

Hoppas du är nöjd med svaret.

Isabella WidjestrandRådgivare