FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis31/10/2017

Vitnessuppgifter vid gripande

Hej.

Tänk att en polis skulle anlända till en brottsplats där x är anhållen misstänkt för stöld från butik. Ett oberoende vittne har stannat kvar på platsen för att vittna om att butiksbiträdet såg fel angående stölden, men polisen, i och med att han väntat på att få gripa x som finns i registret över misstänkta personer, ber vittnet att bege sig hemåt utan att låta denne föra sin talan, hur ska man då tolka polismannens handlande?

Går det emot några allmänna principer/ någon lag enligt PL? Tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du söker dig till Lawline med din fråga!

Om det är så att personen i fråga är misstänkt för annat brott kan polisen gripa denne för det utan att behöva hålla förhör med vittnet angående stölden, d.v.s polisen har rätt att omhänderta en person i väntan på beslut från myndighet, se (Här). Nu vet jag inte vad för typ av brott personen var misstänkt för men det kan finnas en rad skäl för polisen att omhänderta honom, t.ex. för att hålla förhör. Är det så att "x" är misstänkt för ett grövre brott som har högre prioritet kan det vara så att förhöret med vittnet får vänta. Det betyder så klart inte att vittnets utsago ska ignoreras men det kan betyda att vittnet får vänta med att lämna sina uppgifter till dess att "stöldbrottet" blir aktuellt. Mitt tips är att vittnet så snabbt som möjligt skriver upp sina iakttagelser så han kan redogöra uppgifter ifall den stöldmisstänktas advokat kontaktar hen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Fredrik AsplénRådgivare