Visum ansökan

Hej. Jag är gift med en svensk medborgare och har permanent uppehålltillstånd men fortfarande iransk medborgare. Har försökt att inbjuda min mamma som bor i Iran för att besöka oss för första gången. Hon sökte 15 dagars visum men fick avslås. Anledningen var ambassadens tvivel om hon kommer att lämna Sverige innan viseringen utlöper. Min mamma är skild och har ett vuxen barn till förutom mig som bor i Iran. Hon är inte löneslav och jobbar hemma och säljer hantverk. Dessutom har hon ett hus som hyras ut (urkunden bifogades med ansökan). Jag anser inte att hon är fattig. Hade drygt 20'000 SEK på kontot när sökte visum. Räcker det inte för två veckor när hon skulle bo hos oss? Dessutom åkte hon tre gånger till Frankrike (sista gången var nio år sedan). Egentligen hon är min mamma och jag önskar att hon får åka hit. Fast jag kan inte skaffa en make eller ett jobb åt henne som verkar vara enda grejer ambassaden räknar som garanti. Jag skulle önska att vi fick lämna deposition eller liknande för säkerhet istället att bara får avslå.

Vi hade inte alls tänkt att hon skulle bli asylsökande här i Sverige! Hur ska jag bevisa det nu som vi får överklaga beslutet?

Om det inte går att ändra beslutet, hur får vi söka visum för henne nästa gång? Jag hoppas att jag får träffa min mamma hemma hos mig någon gång, eller?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand kan jag konstatera att din mamma kan överklaga beslutet, se här. Skulle hon få avslag på överklagan kan hon ansöka om visum igen. Tiden spelar ingen roll, se frågor och svar angående visum ansökan här.

Vad ni bör anföra i överklagan beror på vad beslutet grundades på. Det framgår att beslutet grundas på att hon sannolikt kommer stanna i Sverige och söka asyl och därför avslås ansökan. Då bör ni fortsätta att skriva som du skriver i din fråga ovan, att hon inte kommer söka asyl utan endast vill besöka sin son och hans fru och att hon fortfarande har familj kvar i Iran (din bror).

Jag kan rekommendera er att boka tid med en jurist som kan ge råd angående vad ni bör anföra i er överklagan. För att boka, klicka här.

I annat fall kan jag inte svara på vad ni bör skriva i er överklagan, dels på grund av att jag inte har ert beslut framför mig och dels på grund av att jag endast kan ge rådgivning. Länkarna ovan ger er svaren ni behöver angående ansökan och överklagan. Vad ni ska skriva i själva överklagan rekommenderar jag er därför att boka tid med jurist för att få hjälp. Som ett generellt råd gäller ju att ni ska göra det sannolikt att er moder inte kommer söka asyl, genom att åberopa allt hon har i Iran, hennes andra son, hennes hus och pengar.

Förhoppningsvis kommer du få träffa din mamma snart!

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare