Vistas i Sverige under handläggningstiden?

Hej, Jag är Svenskt medborgare och är gift med en Brasilianska och vi bor i Brasilien med våran 3 årigt barn som är också Svenskt medborgare. Vi vill flytta till Sverige och jag skall snart kyrkobokföra mig och barnet i Sverige. Jag har tre frågor enligt följande: 1) Jag fick läsa hos er att när jag och barnet har blivit kyrkobokförd i Sverige då min fru kan söka uppehållstillstånd på grund av anknytning till våran barn men jag kan inte hitta i Migrationsverket websidan ngn ansöknings formular för "Anknytningsansökan via barnet"! Det som jag hittar är "Uppehållstillståndansökan för en förälder till ett Ensamkommande Barn i Sverige" och då står det att "För att föräldern ska kunna få uppehållstillstånd krävs det oftast att barnet ska ha fått uppehållstillstånd i Sverige på grund av asylskäl.". Kan min fru söka "Anknytningsansökan via barnet" utan att barnet vara i Sverige pga asylskäl? Om svaret är "Ja" vilken blanket bör hon fylla? 2) Som jag läste min fru kan inte följa med oss till Sverige direkt och hon bör ansöka om uppehållstillstånd innan hon reser in i Sverige men jag fick också höra att "Det finns undantag då personen redan befinner sig i Sverige och kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige". Jag undrar om att ha ett tre årigt barn är ett rimligt skäll att min fru kan söka uppehållstillstånd när hon är i Sverige utan att behöva söka från hemlandet? 3) Om hon måste ändå söka från hemlandet kan hon vistas en del av väntetiden som turist i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer dela upp dina frågor utifrån de siffrorna du själv skrivit.

1. Vilket formulär ska ni fylla i?
Om du är osäker rekommenderar jag dig att kontakta migrationsverket för att säkert veta vilket formulär som är korrekt. Ni kan inte använda det formuläret som du nämner eftersom det då kräver att ni söker på grund av asyl. Exempelvis finns det en ansökan med nr 160011 där man kan ansöka om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, och hon kan där kryssa i att hon ansöker för att flytta till sitt barn i Sverige. Länk till formuläret.

2. Kan hon ansöka om uppehållstillstånd från Sverige?
Som huvudregel ska man ansöka om uppehållstillstånd innan man reser in i Sverige enligt 5 kap. 18 § UtlL. Det finns dock undantag då personen redan befinner sig i Sverige och kan ansöka om uppehållstillstånd från Sverige. Det krävs då att personen är förälder och vårdnadshavare till barnet som är svensk medborgare, och övriga förutsättningar för uppehållstillstånd ska då även vara uppfyllda. Det krävs även att det inte ska vara rimligt att din fru reser tillbaka till sitt hemland för att ansöka där. Detta är en bedömning som migrationsverket gör i det enskilda fallet. Jag kan inte säga hur de kommer bedöma i ert fall men de kommer ta hänsyn att ta hänsyn till barnet när de gör den bedömningen om det är skäligt eller inte. Men jag kan som sagt inte ge er ett klart svar eftersom detta är en individuell bedömning i varje enskilt fall.

3. Får hon vistas i Sverige under handläggningstiden?
Om hon ansöker från hemlandet får hon som huvudregel inte vistas i Sverige under handläggningstiden.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Caroline LarssonRådgivare