FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/04/2019

Visa eller överlämna körkort vid poliskontroll?

Vid en poliskontroll när man framför ett fordon - måste man VISA eller måste man ÖVERLÄMNA sitt körkort?

Finns det någon regel för hur långt ner man måste ta ner sidorutan, men än att man ska kunna prata med varandra och vid begäran kunna göra ett alkotest?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller regler om körkort aktualiseras körkortslagen.

Enligt 3 kap. 15 § körkortslagen är den som kör en personbil, lastbil, buss, motorcykel eller moped klass 1 skyldig att ha med sig sitt körkort. Vidare fastställs i 3 kap. 15 § 2 stycket att körkortet ska överlämnas för kontroll vid begäran av en bilinspektör eller en polisman. Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot denna bestämmelse döms enligt 9 kap. 2 § körkortslagen till penningböter.

Sammanfattningsvis måste du alltså överlämna ditt körkort för kontroll vid begäran av en polisman. Vad gäller frågan om sidorutorna finns det ingen bestämmelse som reglerar hur långt dessa måste hissas ned. Som du själv skrev bör de dock hissas ned tillräckligt långt för att man ska kunna prata med varandra och vid begäran göra ett alkotest.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare