Vinstskatt vid privat försäljning av fastighet

hej . jag och min fru vill ge till våra söner vårt hus. men de vill inte behålla det utan sälja det. hur mycket blir det i skatt för de? huset kostade att bygga 2 000 000:- och ska säljas för 2 500 000:- om det har något betydelse .Eller är det bättre att vi säljer och sen ger de pengarna. (vi tjänar bägge över 400 000:- var) Med vänlig hälsning och tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Du skriver att huset kostade 2 000 000 kr att bygga och att ni räknar med att det skulle säljas för 2 500 000kr. Detta innebär att ni skulle få en vinst på 500 000kr för vilken ni skulle behöva skatta, 44:13-14 Inkomstskattelagen.

När det kommer till beskattning av vinst till följd av en privat fastighetsförsäljning är det 22/30 av vinsten som beskattas och skattesatsen är 30 %. I praktiken innebär det att skattesatsen blir 22 % (eftersom det bara är 22/30 som beskattas). Detta återfinner ni i 65:7 och 45:33 Inkomstskattelagen.

Det spelar ingen roll ifall ni ger huset till sönerna och låter dem sälja det eller ifall ni beslutar er för att sälja det först och sedan ge dem pengarna.

Skulle ni ha några förbättringskostnader eller kostnader för mäklare kan ni även dra av det på den beskattningspliktiga vinsten.

Med vänliga hälsningar

Olivia ÅmanRådgivare