Vinstskatt vid försäljning av bostadsrätt som gått i arv

Hej, min farfar köpte 1998 en lgh för 60.000:- 15 år senare skrev han över lägenheten på min far som en gåva. När farfar gick bort för 3 år sedan togs lgh upp i testamentet till ett värde av 550.000:- som en del av min fars arv. Nu har min far gått bort och vi har sålt lägenheten för 1.400.000:-.

Min fråga är nu hur stor summa vi måste betala vinstskatt för! Är det det ursprungliga inköpspriset på 60.000:- eller är det värdet i testamentet som räknas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid försäljning av fastighet ska du överta den tidigare ägarens inköpspris om bostadsrätten är förvärvad genom arv, testamente, gåva eller bodelning (så kallat benefikt fång). Skulle den förre ägaren (din far) också ha förvärvat bostadsrätten benefikt går du tillbaka till det senaste förvärvet som gjordes genom köp eller byte vilket i ditt fall blir din farfars. Du får inte använda det värde som är upptaget i bouppteckningen eller testamentet efter den avlidne.

Med andra ord så är det din farfars inköpspris á 60 000 kr som ska beaktas vid beräkningen för vinstskatten.

Vill även tillägga att det genom 44 kap. 13-14 §§ inkomstskattelagen finns möjligheter att göra avdrag på skatten för bland annat eventuella förbättringsutgifter som gjorts på lägenheten, exempelvis renoveringar eller reparationer. Det är värt att ha i åtanke!

Hoppas detta ger klarhet!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare