Vinstfördelning vid försäljning av bostad efter samboförhållande

Hej! Jag och min fd sambo separerade i juni förra året. Vi bodde i en lägenhet som jag äger, jag stod på alla papper och som ägare men han stod för halva bolånet och jag andra halvan. Jag sålde lägenheten i november alltså 6 månader efter vi hade separerat och hela bolånet blev avbetalt samt alla våra gemensamma skulder. Jag undrar nu hur mycket av vinsten han har rätt till? Eftersom vi inte varit sambos sedan juni och han inte äger lägenheten borde han väl inte ha rätt till precis lika mycket vinst som jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni tidigare har varit sambos är sambolagen (2003:376) tillämplig. I 8 § sambolagen stadgas att då ett samboförhållande upphör på grund av annat skäl än äktenskap, ska en bodelning förrättas om någon av parterna begär detta. Det är er gemensamma egendom som blir föremål för en eventuell bodelning och denna egendom ska delas lika mellan er. Enligt sambolagen 3 § utgör er gemensamma bostad och bohag er gemensamma egendom. För att bostaden i detta fall ska utgöra samboegendom måste den vara förvärvad för gemensam användning. Detta innebär att bostaden måste vara köpt under ert förhållande och att syftet med köpet var att ni skulle bo där tillsammans.

Du skriver att din sambo stod på halva bolånet, och jag förutsätter därför att ni köpte den gemensamt under ert förhållande. Din fd sambo är alltså hälftenägare i lägenheten och har rätt till hälften av försäljningspriset. Det framgår dock inte hur stor del av era respektive skulder som har betalats av genom försäljningen. Men om vi utgår ifrån att ni har lika betalat av exakt lika mycket så har din tidigare sambo rätt till 50% av den vinst som har uppstått genom försäljningen av bostaden.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare