FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/07/2021

Vinna mål i domstol

Min syster har stulit min katt och lämnat bort henne. Jag har Agria försäkring och kan bevisa att katten är min. Kan jag vinna denna tvist i domstol?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättsprocesser är såväl dyra som tids- och energikrävande och tyvärr kan man inte garantera att man kommer vinna framgång i ett ärende när det når domstolen. På grund av detta är det absolut bäst om man kan lösa konflikter utanför rättssalen.

Straffrättsligt är det givetvis brottsligt att stjäla, vilket innebär att din syster gjort något klandervärt genom att ta din katt. Det kan däremot inte garanteras att du får rätt i domstol i och med att det måste finnas bevisning som styrker din berättelse och som lämnar andra versioner av händelsen utom rimligt tvivel. Här bedömer domstolen trovärdigheten av det man säger, så även om man har rätt så vinner man inte alltid framgång i målet.

Har du ytterligare funderingar eller komplementerande frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare