FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/08/2015

Vin hos frisören

Jag har en frisör salong. Ibland bjuder jag kunden på ett glas vin. Kunden är inbokad . Inte drop in. Jag känner ju kunden väl.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Efter en mindre research kan konstateras att svaret på din fråga inte är helt sjävklart.

Regler för servering av alkohol återfinns i 8 kap. alkohollagen. För servering av alkoholhaltiga drycker krävs som huvudregel ett tillstånd som meddelas av den kommun där serveringsstället är beläget (8 kap. 1 §). Det finns emellertid ett undantag som består av tre krav som måste vara uppfyllda för att det ska gälla (8 kap. 1a §):

1. Serveringen avser enstaka tillfällen för i förväg bestämda personer.

2. Serveringen sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna.

3. Serveringen äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Vad som avses är främst sådana privata arrangemang som privata fester och tillställningar dit människor har blivit inbjudna.

Jag råder dig att vända dig till din kommun och deras tillståndsenhet med denna fråga. Förhoppningsvis kan de ge dig ett rakt svar. Jag hoppas att jag ändå lyckats ge dig någon form av tillfredställande svar.

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare