FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/10/2013

Villkorade hundavtal

Hej! I hundkretsar kommer ofta frågan upp vad som gäller vid hel- och halvfoderavtal. Vid helfoderavtal har uppfödaren rätt att ta två valpkullar på en tik och hunden övergår till fodervärdens ägo då den fyller 5 år. Vanligtvis betalar inte fodervärden något för hunden. Vid halvfoderavtal har uppfödaren rätt att ta en kull valpar och hunden övergår även här till fodervärdens ägo när den fyller 5 år. Vid halvfoderavtal brukar fodervärden betala halva valppriset för hunden. Men hur är det nu, är inte en hund en vara som vilken annan som helst? Övergår inte äganderätten för en vara till köparen så fort pengar växlat hand? Kan man ställa villkor på användandet av en vara efter köpet? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Precis som du säger så anses hundar vara s.k. lös egendom. Detta innebär bl.a. att det inte ställs några särskilda formkrav på köpeavtalet samt att parterna har väldigt stor avtalsfrihet. En köpare/fodervärd och en säljare/uppfödare kan därmed komma överens om att köpet ska vara villkorat av att uppfödaren får ta en kull valpar, och att äganderätten ska övergå först i och med detta. Det är alltså inte fråga om ”villkor på användande av vara efter köpet”, utan om att köpet inte blir fullbordat förrän villkoret är uppfyllt.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare