FrågaAVTALSRÄTTGåva22/10/2015

Villkor om enskild egendom vid gåva hindrar inte överlåtelse

Min sambo har fått ett fritidshus i gåva av sin mamma. I gåvobrevet står det att:

Gåvotagaren äger rätt att överlåta gåvan utan gåvogivarens samtycke. I nästa

stycke står det: Gåvan och all avkastning därav, samt vad som kan komma att träda i gåvans

ställe skall utgöra gåvotagarens enskilda egendom och inte utgöra giftorättsgods. Gåvotagaren

äger ej rätt att förordna annorlunda genom äktenskapsförord.

Tanken är att min sambo ska överta ett skuldebrev och banken vill att vi båda två står på lånen.

Kan min sambo ge halva huset till mig i gåva efter detta gåvobrev? Jag vill ju inte ta lån på något

som jag inte äger panten i.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Gåvan kom med vissa villkor, men din sambo har rätt att ge bort fritidshuset (eller del av det) om han vill. Detta innebär precis vad det låter som. Han kan alltså ge hälften till dig om han så skulle vilja. Det andra villkoret innebär bara att gåvan eller vad som träder i dennas ställe (t.ex. om sambon skulle sälja huset och få pengar) inte skall ingå i bodelningar. Det hindrar inte honom från att ge bort egendom, och därför finns det inget hinder för er att göra som du skriver.

Återkom gärna om det är något som är oklart eller om ni undrar något mer kring det här!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare