FrågaAVTALSRÄTTGåva03/06/2018

Villkor för att skydda gåva av fastighet

Hej!Kan man skriva någon typ av Friskrivning i ett gåvobrev som gäller hus , så att huset är skyddat?Då det är 3 arvingar som ska ta över 50 % av huset , dvs 1/6-del var.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Gåvor av fast egendom regleras i jordabalken (JB). Enligt denna kan du skydda en fastighetsgåva på flera olika sätt. Det framgår inte för vilket ändamål som du vill skydda fastigheten, men jag förmodar att det är ni som kommer att behålla den andra halvan och därför vill skydda den gentemot exempelvis utmätning under er livstid. För detta ändamål finns flera möjligheter till villkor enligt JB. Du kan bland annat ställa som krav i gåvobrevet att fastigheten inte får säljas vidare eller belånas (4 kap.4 och 29 §§ JB), detta kallas för överlåtelseförbud.

Du kan också inta ett villkor om återtagandeförbehåll (4 kap. 4 § och 29 §§ JB). Detta betyder att man får en vilande lagfart och exempelvis inte får upplåta panträtt i fastigheten (20 kap 7 § JB). För att motverka allt för osäkra ägandeförhållanden under längre tid har vissa begränsningar rörande detta införts. Man kan villkora gåvan med att få tillbaka fastigheten i 2 år, och även efter det – men då kan man inte få tillbaka fastigheten, utan enbart motsvarande fastighetens värde i pengar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare