FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet23/06/2024

Vill sälja stuga men äger endast hälften - vad gäller?

Jag och min bror äger häften av vår sommarstuga. Vad gäller om jag vill sälja den men min bror inte vill det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Sammanfattning

Du har rätt att hos tingsrätten ansöka om försäljning av sommarstugan genom 6 § SamägL, även om din bror inte vill att stugan ska säljas.

Tillämplig lag

Eftersom du och din bror är hälftenägare till sommarstugan blir lagen om samäganderätt (SamägL) tillämplig om inte annat avtalats. Jag utgår från att inget annat har avtalats mellan er. SamägL är tillämplig vid samägande både när det gäller fast och lös egendom.

Du har rätt att ansöka om försäljning

För att du ska kunna sälja hela stugan krävs att din bror ger sitt samtycke (2 § SamägL). Vill din bror inte samtycka har du rätt att ansöka hos tingsrätten om att sommarstugan ska säljas på offentlig auktion. Sommarstugan kommer då säljas om inte din bror visar synnerliga skäl som talar emot en försäljning (6 § SamägL).  Synnerliga skäl för anstånd med tvångsförsäljning har i praxis tolkats strängt och det ska mycket till innan det anses föreligga. Synnerliga skäl kan t ex vara ett särskilt dåligt konjunkturläge eller speciella förhållanden som gör en försäljning förlustbringande (NJA 1974 s. 490). Rekvisitet "synnerliga skäl" för att få anstånd med försäljningen ska således tolkas strängt och endast vara möjligt att utnyttja i rena undantagsfall. Bevisbördan gällande synnerliga skäl mot försäljning ligger hos din bror.

Den som gör gällande samäganderätt till viss egendom, alltså du i detta fall, måste bevisa att det föreligger en samäganderätt. Det innebär att om du ansöker om försäljning med stöd av 6 § SamägL behöver du visa att du äger hälften av sommarstugan (NJA 2008 s. 1053). Det framgår inte av frågan hur ni förvärvat har blivit hälftenägare av stugan. Men du kan bevisa detta genom att t ex visa att ni betalat köpet av stugan gemensamt eller att ni fått stugan i form av en gåva.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sonja HamrasmRådgivare