Vill ha pengarna tillbaka och inte tillgodokvitto vid reklamation

Hej!

Om jag reklamerar en vara som är ett till två år gammal, som ligger inom reklamationstiden och med korrekt kvitto MEN har fått ett nytt kort och därför inte kan få återbetalningen tillbaka på detta kort (korten har ju bara en viss tidslängd). Måste jag få ett tillgodokvitto då? Kan de vägra att betala ut på annat/nytt kort eller kontant? Hände nyss på Clas Ohlsson och varan var värd flera tusen kronor! Är detta lagligt? I så fall är man ju livegen där för det är inte alltid ny motsvarande vara finns!

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Vid en hävning är huvudregeln att du ska få tillbaka dina pengar på samma sätt som du betalade. Att häva ett köp innebär att säljaren betalar tillbaka pengarna som konsumenten har betalat, mot att konsumenten lämnar tillbaka varan, se gällande hävning p.g.a. reklamation 28-29 §§ och 43 § konsumentköplagen (KköpL). Betalade du med kort eller kontant ska du alltså inte behöva nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort.
Är det inte möjligt att få pengarna tillbaka på ett annat kort kan du argumentera för att få kontanter.

Om du har fått utgifter på grund av felet på varan, kan du ha rätt till ersättning d.v.s. skadestånd enligt 30 § KköpL. Rätten till skadestånd har du både om felet blivit reparerat eller om köpet har hävts. Exempelvis kan du få skadestånd för dina resekostnader för att du velat häva köpet, men även för att du antagligen behöver åka dit en extra gång för att fullgöra hävningen.

Sammanfattningsvis har du rätt att kräva pengarna tillbaka, antingen att summan sätts in på ett annat kort eller att du får den i kontanter.

Önskar dig en trevlig dag,

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare