Vilket villkor får företräde - muntligt eller skriftligt?

Hej,

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt och skall flytta in om några månader. Under tiden har jag bett säljaren göra sig av med en stor garderob i hallen som jag ej vill ha. Enligt säljaren faller detta dock på mig (också kostnaden) då det ingick i objektbeskrivningen och att det fanns ett muntligt avtal om att garderob ingick vid köp av lägenheten. I kontraktet står det dock tydligt att lägenheten skall vara städad och tom vid överlåtelse.

Jag undrar vem som är skyldig att stå för denna nermontering och kostnad?

Tack för svar på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till oss på Lawline!

Ditt avtal med säljaren innehåller motstridiga uppgifter. Då är det det som avtalats senast som gäller. Om du alltså skrivit under kontraktet efter det att denna muntliga överenskommelse ägde rum, så har du rätt att få den tömt och bör kräva detta av honom via email. Om han vägrar, bör du lämna en stämningsansökan till tingsrätten. Inför detta kan det vara en god idé att ta hjälp av vår juristbyrå. Dessa kostnader står motparten för om han förlorar i rätten och i annat fall kan det täckas av din försäkring om du har rättsskydd.

Ursäkta sent svar. Vi får många gratis frågor just nu och hinner inte besvara alla i tid. Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare